ea-sports-pga-tour
6.5
/10

EA Sports PGA Tour – Recension

Efter nästan ett decennium lång reträtt har EA Sports PGA Tour återvänt.
Skrivet av: - publiserad: 25 april 2023

Från 1998 till 2013 var Electronic Arts Tiger Woods-serie den regerande mästaren i golf. Mycket av franchisens framgång bottnade i dess känsla av autenticitet. Noggranna rekreationer av golfare, banor och tv-sända kommentarer gav så mycket realism som hårdvaran tillåts.

Men den andra delen av ekvationen blev allt mer övertygande: Tiger Woods tog in en mängd valfria komponenter som gjorde spelet tillgängligt och roligt. Du kan ändra bollens bana i luften, justera banornas layout via ”Tiger Proofing”, eller växla mellan ett analogt stickbaserat svingsystem och ett mer inbjudande treklickssystem. Under sitt och ett halvt decennium kan Tiger Woods förvandlas från en stabil sim till livlig fredagskväll med dina kompisar.

Efter ett åtta års uppehåll, efter den mediokert mottagna Rory McIlroy PGA Tour, kanaliserar släppet av EA Sports PGA Tour fortfarande en del av andan i Tiger Woods-serien. Byggt på Frostbite-motorn, har spelet 28 faktiska banor samt två fantasy-banor vid lanseringen. Spelet är noggrant byggt från helikopteravbildning och ger påstås exakt florapositionering och justerar belysningen baserat på modellerad tid på dygnet och biomkategorisering.

Som sådan ser Sawgrass signatur Island Green tillräckligt skrämmande ut, medan de höga tallarna som kraschade förra helgen på Augusta National förmodligen fortfarande är upprättstående i denna simulering. Från skaran av fans, perspektivbilder från golfare till hål och pittoresk drönaröga över greener, erbjuder PGA Tour en visuellt imponerande upplevelse. Proffsen känns omedelbart igen och övergångsgrafik konkurrerar med en nationell TV-sändning. Jag önskar att jag kunde avlyssna vad min spelare och caddie tjafsade om på vägen till den 17:e.

Men det utsökta kommer med en kostnad. På PlayStation 5 och Xbox Series S/X är bildhastigheten begränsad till trettio bilder per sekund. På PC finns det ett alternativ för 30/60/oavgränsade framerates. Men även på avancerad hårdvara förekommer en och annan lagg. Ännu värre, det tenderar att påverka slutet av din sving. Även om det inte är en fullständig deal-breaker, är instabiliteten inte något du vill se med ditt nya spel.

På Steam Deck är det möjligt att släppa alla reglagen för en måttligt stadig 30 FPS-upplevelse. Men precis som PGA 2K23 ger ett krav på en beständig internetanslutning dig minimal funktionalitet när du inte är ansluten till Wi-Fi.

Även när jag spelade PGA Tour med mitt ihärdiga pålitliga hema-internet, klagade spelet sporadiskt över anslutnings bortfall, vilket tillförde onödig oro för varje match. Till skillnad från forna dagar får du inte spela PGA Tour som du vill. Nu är du utlämnad till utgivare som är angelägna om att kräva en beständig internetanslutning. Det är förståeligt för online turneringar, men att inte tillåta offlineindivider tillgång till karriärläget är ett oförlåtligt fel.

Till skillnad från 2K23 använder PGA Tours gungor endast analog stick-ingång; Det finns inget traditionellt treklickssystem för spelare som är mer intresserade av att lägga en strategi för varje hål. Även om det finns massor av skärmanalyser som visar kraft och precision, kommer PGA Tour inte med någon form av dedikerad handledning. Med tanke på den åtta år långa uppehållet efter den senaste matchen är det en märklig förbiseende.

Lyckligtvis är swinging något intuitivt med en fram och tillbaka rörelse som imiterar rörelsen hos en riktig spelare. Som sådan är det verkliga hindret att övervinna den lilla fördröjningen och den felbara bildhastigheten. När du väl bemästrar grunderna, utökar PGA Tour en verktygslåda med tjugo olika slagtyper, med lågt hängande stingers som kan glida under trädens lemmar medan ett kraftfullt hack kan hjälpa dig att fly från den djupa ruffen. Det korta spelet ger en simulerad bana, men du måste göra matematiken för att justera för avstånd, höjd, vind och kraft.

Bollbeteende är en av PGA Tours mest framstående egenskaper. Tyvärr verkar det som om utvecklaren EA Tiburon var lite för ivrig att visa upp den. Ibland får du en udda studs eller kast som visar att landningsbanor inte är alltför förenklade. Men oftare kommer du att stöta på några omöjligt hala greener som om fiktionen har understrukits.

Även om du kanske inte får några handledningar, garanterar PGA Tour att du får mycket övning. Utmaningar kastar en rad tester för dig att utföra, som att landa fem på varandra följande skott på green, upprepade gånger slå en par-5 eller att putta med jämnhet. Konstigt nog speglar spelets Coaching Academy dessa bedömningar liksom försök att återskapa historia i Championship Moments, eller spelets sponsorkomponent. I huvudsak står du inför nästan tusen olika utmaningar. Även om det låter rikligt, finns det inga kommentarer eller råd, så det är bara lockelsen med upplåsbara enheter som kommer att behålla farten.

Utan tvekan är showcasen här PGA Tours karriärläge, som förlänger en rollspelsresa. Framgång i en serie turneringar belönar spelare med attributpoäng som kan investeras i din golfspelare. Här ger känslan av att kämpa för att få en global ranking gradvis vika för ökningar i kraft, noggrannhet och puttförmåga. Förmodligen kommer du att se mer tillväxt i simuleringen av upplevelsen än faktiska spelövningar, speciellt när du kan leverera enheter som Tiger. Utöver intrycket av tillväxt, kommer du också att tjäna virtuell valuta för användning i spelbutiken. Men eftersom det är 2023 kan du också använda riktiga pengar för licensierade kläder och utrustning. Ja, praxis är motbjudande, särskilt för en fullprisversion, men åtminstone de kosmetiska föremålen ger inte radikalt förbättra din statistik. Istället får du justera attributen för en klubba eller ändra en slagtyp.

PGA TOUR 2K21_20200814204205

På RPG-sidan är karriärläget, där detta är vanligast, utmärkt. Det handlar helt enkelt om att göra det bästa du kan i var och en av turneringarna genom en PGA Tour-säsong, allt för att förbättra din globala ranking och för att nå nivåer så att du kan spendera poäng för att förbättra din egen golfspelares kraft, puttningsskicklighet, kortspel och olika mindre områden som knyter an till dessa bredare kategorier, till exempel noggrannhet eller kontroll vid användning av wedgar och andra kortspelsklubbor. Det är ett system som verkligen gör att du kan se förbättringar turnering efter turnering, eftersom du i början av din karriär kommer att kämpa för att knäcka de 250 bästa i rankingen och att sätta en boll exakt över sju fot, men när du når Augusta några månader in på säsongen är en 10-fots putt lätt genomförbar och de 150 bästa eller bättre kommer redan att vara där du befinner dig på den globala rankingen.

Vet att det finns några konstigheter med spelets återskapande av en väg till mästarna. Spelet stannar vid trippelboggier, vilket är ganska förbryllande. I ett försök att hålla farten uppe kan du antingen spela ut tävlingarna i fyra omgångar eller tackla nyckelögonblick, låta desamma simulera resten. Även om detta påskyndar känslan av utveckling, kan det också innebära ett bakslag när slumptalsgeneratorn känner sig fräck. Även om du kan skapa kvinnliga golfare finns det ingen LPGA-licens.

På ett smart sätt delas PGA Tour upp i online rivalitetsläge i två huvudområden: Konkurrens är för de seriösa typerna, medan Social är för dem som bara söker en snabb onlinematch. För närvarande verkar EA vara kurerad för dessa lägen, eftersom förväntade alternativ som stroke, match eller skins-spel inte kan väljas av användaren. Istället kommer du antingen ta dig an en trio av hål på Augusta eller ta itu med en randomiserad rivalitet.

På andra håll förnyas dagliga turneringar var 24:e timme, vilket lockar tävlande med möjligheten att vinna loot-paket. För dem som uppskattar spänningen med att sätta något på spel finns det till och med höginsatsmatcher som kan delta med virtuella biljetter. Jag kanske är en snålhet, men efter att ha betalat för ett prisvärt spel är det sista jag skulle vilja göra regelbundet för att spela det.

Vissa av problemen är prestationsrelaterade, med svängningar som äventyras av sporadiska hicka. Andra problem verkar vara från det ”Game as a Service”-orienterade tillvägagångssättet. Grundläggande element som en guidad handledning eller att kunna dedikera alternativ saknas – förhoppningsvis kommer att läggas till senare. Historiskt sett var PGA Tour-serien spelarvänlig, vilket gjorde det möjligt för spelare att njuta av spelet på sitt eget sätt. Hade EA drivit på för mer offline-spelbarhet eller ett alternativt kontrollschema, kunde årets Tour ha varit att rekommendera. Men för närvarande rekommenderas det att spela det väntande spelet och se om några förbättringar förverkligas.

Efter nästan ett decennium lång reträtt har EA Sports PGA Tour återvänt. Men istället för att försöka slå sin konkurrent med ett och ett halvt decennium av finslipad erfarenhet, fokuserar spelet ofta på blixt. De 30 banorna här ser alla vackra och verklighetstrogna ut, medan golfarna alla muggar övertygande efter att ha knullat en nio fots putt. Men väsentligheter som smidigt svängande och möjligheten att anpassa en tävling saknas vid lanseringen.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 25 april 2023