/10

Dude Where is My Beer? – Recension

Dude Where is My Beer? Är min strävan efter en Pilsner verkligen så svår?
Skrivet av: - publiserad: 13 april 2021

Innehållsförteckning

Om Spelet

Leta igenom de till synes oändliga provningarna av hantverksöl, bitter, ales, stouts, dunkels och porter för att se om den sagolika pilsner kvarstår. Ett hemligt samhälle? En ölkonstruktionstävling? Bryggmästaren? Allt detta verkar för mycket. Upptäck konspirationen till varför pilsners är så knappa, avslöja mysteriet med det hemliga samhället och upptäck att den kalla, törstsläckande pilsnern!

Spelet är ett relativt enkelt peka och klicka-äventyr. Uppgiften själv låter ganska enkel, hitta en bar som har pilsners. När du reser från bar till bar och smakar på fruktansvärda hantverksöl kommer du att stöta på vägar i form av utmaningar. När du anländer först stöter du på din första bar. Här hittar du att det inte finns några pilsners, men du kan prova deras hantverksöl. ”Usch! Det smakar som kattkiss!”

Prata med vaktmästaren så får du reda på att pilsners är förbjudna. Gräva lite djupare så får du reda på att den som vinner bryggtävlingen kan välja vilka typer av öl staden får sälja det året. En person av den som kallas Brewmaster en föregående år och det är därför pilsners nu är förbjudna. Ändå kommer detta inte att avskräcka dig, det måste vara en pilsner någonstans!

Enkelheten i Dude Where is My Beer? gör det enkelt för någon att plocka upp det och spela med lätthet. Uppgifterna i spelet är dock fyllda med gåtor och kluriga ledtrådar, vilket gör det lite knepigt att förstå. Du måste ha en viss typ av sinne för ett spel som detta. Jag gillar spel som får mig att tänka, men jag gillar också spel där jag inte behöver. Mata mig några smulor så följer jag spåret till källan, ger mig en enda smula utan spår och jag går vilse om en sekund.

Spelet verkar sakna balans. Enkla enkla handkontroller och åtgärder, gåtor som inte nödvändigtvis är lätta att knäcka. Jag befann mig att gå igenom hela spelet och plocka upp saker slumpmässigt och försöka komplicerade kombinationer, detta gav mig några resultat, vilket jag kände bra att jag hade snubblat på dessa själv. Den njutningen tog dock slut snabbt, eftersom jag snart befann mig att krypa efter ledtrådar och försöka alla kombinationer för att utveckla berättelsen.

Från början har din strävan ett block i form av social ångest. Du kan inte prata med någon förutom bussföraren och bartendrarna på grund av detta. För att göra det måste du vara åtminstone lite berusad. Detsamma gäller för olika utmaningar och uppgifter genom spelet. För att slutföra vissa uppgifter måste du vara antingen nykter, lite berusad eller riktigt berusad. Att prata med människor kräver att du är minst lite berusad, de flesta fysiska uppgifter kräver nykterhet och det finns vissa interaktioner som kräver måttlig berusning.

Jag hittade många av dom lösningar jag hittade ursprungligen, var helt av misstag. En fontän hade sprungit en läcka från en spricka i betongen. Efter att ha försökt täcka det med tejp. Jag upptäckte att det att öppna en vinflaska som jag fick av en utländsk kvinna kunde jag bara förstå medan jag var full. Spelet ger dig tips, men du måste också hitta tipsgivaren. Jag hittade honom, eller ska jag säga det helt slumpmässigt också.

Det finns en katt i en av barerna, en pratande katt. Genom att prata med den här lilla mannen kan du få ledtrådar om vad du ska göra för att komma vidare. Men du kan bara få några ledtrådar innan han vägrar ge mer förrän du har räknat ut en eller klarar av två själv.

I slutändan, efter att ha snubblat mållöst i några timmar och försökt att använda min hjärna, var jag tvungen att vänta tills en guide var ute på YouTube (Jag vet, dåligt av mig). Jag använda bara guiden när jag behövde, plötsligt kunde jag gå vidare och så småningom kom jag till slutet av del ett, allt som för närvarande släpps. Till slut blev jag något förskräckt av mitt behov av att lita på genomgången, men det förklarar också hur svårt ledtrådarna var att hitta.

Grafik

Dude Where is My Beer? använder en enkel men effektiv 2.5D-layout. Färggommen är ganska synd stad monokromatiskt med massor av grå, svarta och röda. Detta kan ha varit en taktik för att både lyfta och dölja ledtrådarna i spelet. Jag är inte tillräckligt uppmärksam för att välja små saker som dessa, men om så är fallet. Jag kan definitivt uppskatta svårigheten med det.

Annat än det är animationerna minimala men smidiga. Tecken har alla intetsägande funktioner men relativt unika, hipsteriska kläder. Menyerna är rena och enkla. Objekt är lätt igenkännliga. Det finns till och med lite vuxensatir genom hela spelet. Jag skulle definitivt inte rekommendera för någon under femton.

En sak jag tyckte om, i stort sett varje NPC hade sin egen unika outfit. Medan det är anmärkningsvärt i ansiktena. Jag tror inte att jag såg två personer med exakt samma outfit. Detta är ganska sällsynt i spel idag, eftersom det vanligtvis är mycket billigare att ha två eller tre varianter och cykla och återvinna dem för andra NPC under hela spelet. Detta är en punkt i utvecklingen av indiespelsutvecklare. Det lägger till känsla och personlighet i spel som annars flyger under radarn hos stora utvecklare.

Ljud

Dude Where is My Beer? har inte så mycket att prata om här heller. Det fanns bara en eller två musikaliska poäng som jag knappt ens märkte. Och omgivande ljud. De låter som de ska, men är helt klart där för att fylla tystnadens tomrum. Varje bar hade sin egen version av omgivande prat, sportbaren hade en mycket realistisk och bekant för en riktig sportbar. Klabbet av biljardbollar, klumpningen av ölglas, skrik och jubel för idrottslagen. Allt mycket exakt av en riktig, livlig sportbar.

Dude Where is My Beer?, började starkt, med charm, udda, satir och utmaning. Efter början kommer det första goda intrycket, en riktig som egentligen bara passar för människor som är bra på gåtor. Medan jag tyckte någorlunda om spelet och det är en anständig tidsfyllnad. Jag kan inte se för många människor som har medfödda detektivfärdigheter för att få reda på vad som behöver göras utan betydande utmaningar.

Ledtrådarna fungerar till viss del, men om du någonsin behöver vända dig till en guide så förstår jag dig. Det kommer definitivt att vattna ner upplevelsen. Spelet i sig kostar över 12,49€ och gudien i sig kostar extra 1,59€, inte värt frustrationen om du inte är i den här typen av sinnesutmaningar. (Då du dessutom kan hitta guider på Youtube för 0€) Säkert inte om du tänker prova det som en pick up och spela stil spel. En allvarlig brist på spelbarhet också, när historien är klar.

Spelet har bokstavligen inget att erbjuda efteråt. Inga sidouppdrag, inga alternativa avslut, bara en svårighetsreglage som jag inte är säker på faktiskt gör någonting. Många bra saker med det, men några otäcka brister gör det till ett spel som jag förmodligen inte kommer att spela igen, inte ens när del två kommer ut.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 13 april 2021