5.5
/10

Att sätta ett spel under andra världskriget har varit en kliché i många år nu.

Inställningen har gjorts om och om igen och vanligtvis väldigt lite förändras, men nyligen känns saker annorlunda. Under den senaste tiden har jag lagt märke till att många speldesigners och filmregissörer sätter in sin historia under tiden för Axis v. Allies, men de brukar ge sina egna versioner av historien snarare än att hålla sig till historiska konton. Allt du behöver göra är att spela Wolfenstein av Raven Software eller titta på Quentin Tarentinos Inglorious Basterds för att se hur kriget kunde ha avslutats. Men i stället för att visa dig hur kriget kunde ha avslutats, har folket på 800 North och Digital Ranch beslutat att vända hela konflikten genom att ge Axeln en hel fördel. En fördel som äter ditt ansikte, släpper ut ett mäktigt vrål och plötsligt undrar varför de finns efter 65 miljoner år av utrotning. Om du kämpar för axeln kommer du att slåss som och tillsammans med dinosaurier.

Der Führer har gått hela Jurassic Park och de allierade är de enda som kan stoppa armén av dånande djur. Ledd av Army Cpt./ Paleontologist Jack Hardgrave, har de allierade många verktyg till sitt förfogande i detta klassbaserade skjutverktyg som “Freedom Fists”, perfekt för att stansa dinos i ansiktet och döda jackkaniner för att hålla de irriterande Velociraptorsna. upptagen. Axeln, å andra sidan, som bara har tre mänskliga klasser kompenserar för sin brist på mångfald med dinosaurier. På Axis-teamet kan spelare gå den traditionella vägen och välja en av de tre soldaterna som i huvudsak kokar ner till en soldat, en prickskytt och en läkare, men om det är mer din stil att slänga getter eller äta ansikten kan du välja en av de tre tillgängliga dinosaurierna. Det är den snabba och smidiga Velociraptor, vandringstanken som kallas Desmatosuchus, och slutligen den laddande, get- och allierade-kasta, headbutting Dilophosaurus. När jag först började spela Dino D-Day kunde jag säga att detta var ett nytt spel men det var något mycket bekant med det. Denna välbekanta känsla beror troligen på att spelet drivs av Valve Software’s Source-spelmotor. Det här är samma motor som driver multiplayer-smash-hits som Team Fortress 2 eller Counter Strike: Source, men Dino D-Days mest exakta jämförelse skulle vara med Day of Defeat: Source (DoD:S), en annan källdriven skytt. Inte bara delar DoD:S och Dino D-Day en motor och inställning, men de har också en mycket liknande stamtavla. Båda spelen startade som mods, som vanligtvis är fan-made-ändringar eller “mods” till befintlig spelkod. Dino D-Day, precis som DoD: S, klippte tänderna i mod-communityn innan han blev en detaljhandelsrelease.

Även om Dino D-Day har en intressant miljö, bra presentation och unik mekanik, verkar spelet fortfarande befinna sig i de mycket tidiga stadierna av sin existens. Potentialen finns dock. I själva verket, när det gäller potential, har detta spel det i spader. Den första lanseringen av Dino D-Day är värt att spela men det tar inte lång tid att uppleva allt vad detta spel har att erbjuda – det är därför mitt största klagomål är att det nästan inte finns någon som spelar det här spelet online. Detta kan åtgärdas genom en omfattande innehållsuppdatering (som ryktas vara under utveckling) och en gratisspelhelg (komplett spekulation). Trots den lilla spelarbasen är Dino D-Day otroligt rolig och tillfredsställande att spela. Jag vågar hämta en allierad soldat i dina mäktiga Dilophosaur-käkar och kasta honom på en lagkamrat utan att skratta. Jag är också säker på att när du väl har slagit en Velociraptor i ansiktet så vill du inte göra något annat. Jag uppmanar alla PC-entusiaster att ge Dino D-Day en första titt

Även om Dino D-Day har en intressant miljö, bra presentation och unik mekanik, verkar spelet fortfarande befinna sig i de mycket tidiga stadierna av sin existens.

/ 10