9.5
/10
28 september, 2021

Om du inte trodde att du behövde en hypervåldsam interaktiv version av Groundhog Day i regi av John Woo i sina bästa år, med uppsättningar stulna från Moulin Rouge, har du helt klart inte spelat Deathloop. Detta är en unapologetically andfådd, adrenalindränkt time-loop shooter från Arkane Studios, tillverkare av Dishonored and Prey, och det ger spelarna enorm frihet att utforska, kombinera vapen och krafter som telekinesis och spränga skiten ur saker.

Spelet utspelar sig på en konstig ö som heter Blackreef, där en spricka i rymdtid har orsakat samma dag att ständigt återställas, ställer Deathloop sig till den smarta lönnmördaren Colt Vahn mot Julianna Blake, chefen för en hemlig organisation som har utnyttjat den kronologiska anomalin för att bygga en konstig, hedonistisk utopi. Colt vill stänga av slingan genom att mörda alla Blackreefs åtta ledare på en dag; Julianna vill stoppa honom.

För spelaren innebär detta att återuppleva samma 12-timmarsperiod om och om igen, bli allt mer bekant med öns invånare och begravda hemligheter. Colt kan välja några av de vapen, krafter och föremål han hittar för att behålla nästa gång, och du måste fatta taktiska beslut om vad som passar din spelstil. Du kan smidigt skala hustaken, tyst hacka övervakningskameror och plocka bort fiender en efter en, eller så kan du hoppa rakt in i mängden med ett tappande hagelgevär och en näve granater.

Men det här är naturligtvis Arkane, en av de mest eleganta och intellektuella studiorna som för närvarande arbetar i vanliga spel, så Deathloop erbjuder mer än bara katartisk action. Spelare måste också utarbeta loopens regler, använda flera återbesök vid olika tidpunkter på dagen för att sammanställa information, lyssna på konversationer för att få tips om hur mål kan mördas. Två av karaktärerna har en hemlig affär, så kan de tas ut på en gång? En kille är besatt av fyrverkerier och är inte bra på hälsa och säkerhet – visst en dödlig olycka som väntar på att hända? Skönheten i strukturen är att det inte är bråttom att upptäcka dessa berättartrådar-du kan alltid besöka dem igen vid nästa omgång.

Blackreef är en härlig värld konstruerad med det egendomliga ögat för detaljer som vi förväntar oss av detta team. Art deco -byggnader kombineras med kitsch från 1960 -talet och de högt målade skyltarna i Weimar Berlin och bygger en härlig bild av ett ruinerande elitistiskt samhälle och skådespel. Fylld med lysande grafisk design är det en värld som kan utforskas som ett konstgalleri. Vad den inte har är den allomfattande, fruktansvärda atmosfären i de Dishonored-spelen, som genomsyrade varje byggnad, varje gata, varje objekt med en sjukt viktoriansk blekhet. Deathloop är mer självmedvetet prålig, en temaparkdystopi, en färdig bakgrund för den akrobatiska spänningen den ger.

Det är inte heller lika vågat och moraliskt nyanserat som Dishonored. Dessa spel försökte mildra spelarens aggressivitet genom att göra världen till en mörkare plats för allt deras våld och ge massor av alternativ för icke-dödliga tillvägagångssätt, men Deathloop ger dig en orgie av fasta matcher och vågar dig praktiskt taget att dyka in. element i Bioshock och Portal, och kanaliserar det anarkistiska skjutspelet Bulletstorm med sitt akrobatiska och superkoreograferade gevärsspel, detta är mer ett mer överseende och tillgängligt spel än sina föregångare.

Men Deathloop har definitivt saker att säga. Tillsammans med andra senaste loop-loop-äventyr 12 minuter, Returnal och Outer Wilds, är det en del av en växande trend bland moderna utvecklare att verkligen förhöra den strukturella och erfarenhetsmässiga upprepningen som finns i vanliga action-äventyrsspel. Om det känns som att du har varit i dessa världar förut, om det verkar som om du redan har avlossat dessa vapen, utforskat dessa byggnader, genomfört dessa hämtningsuppdrag och kämpat i dessa kvävningspunkter, är det för att du har – många, många gånger. Varje action -shooter är en dödsslinga som delas mellan designern och spelaren, och Arkane vill definitivt prata om vad det betyder medan du spränger sin värld i bitar.

Sakerna är att du inte behöver tänka på någonting om du inte vill; du kan bara njuta av adrenalinkickan och spränga symboliska offer för spelarens våld (fiender försvinner till och med i en virvel av mångfärgat ljus när de skjuts, en självreflexiv hänvisning till den stora disponibiliteten för icke-spelare-karaktärer). Men en mörkare subtext finns alltid där, om du vill titta under den glänsande ytan.

På detta sätt får Deathloop att ha sin tårta och äta den – om och om igen. Och det är, för att vara rättvist, helt utsökt.

Ett kännetecken för excellens. Det kan finnas brister, men de är försumbara och orsakar inte massiv skada.

9.5 / 10 Recensent