6
/10

Den klassiska bomullen “cute ’em up” får en anmärkningsvärd ansiktslyftning, men lider av en grund pool av innehåll och en svårighet som överträffar hårdvaran.

Från 1942 till Gradius har skyttegenren alltid varierat vilt, men redan 1991 släpptes Cotton: Fantastic Night Dreams och hjälpte till att inleda idén om “söta ’em up” -undergenren. Nu har ININ Games, med hjälp av BEEP och Strictly Limited Games, skapat Cotton Reboot !, en modern remaster av den klassiska titeln.

Cotton’s berättelse har förblivit oförändrad från den ursprungliga utgåvan, och som många berättelser från eran är det i grunden en så “barbones” som möjligt rättfärdigande för varje nivåers existens. För vad det är värt följer berättelsen en ung häxa som heter Cotton som får hjälp av en älva som heter Silk i ett försök att få tillbaka ljuset till en värld som är innesluten i evig natt. I motsats till vad man kan förvänta sig har Cotton faktiskt inga problem med denna situation och är faktiskt på jakt eftersom hon lovades ett godis som heter “Willow” i gengäld för hennes hjälp. Efter varje steg får hon ett av dessa godisar från bossarna och äter dem bara inte på grund av att Silk berättar för henne att när hon väl har alla, kommer de att bli ett massivt godis.

Remaken är en mycket trogen rekreation av “shoot ’em up” -spelet från det ursprungliga Cotton – spelet, men med lite justeringar för att passa moderna känslor. Skillnaderna som detta gör kan faktiskt ses i spelet, förutom omgjorda “Arrange Mode” finns det också ett “X68000 Mode” som är en trogen rekreation av den ursprungliga arkadversionen. Antagligen är den största skillnaden mellan dessa lägen att fotograferingen i Arrange möjliggör att mycket mer av spelarens projektiler är på skärmen samtidigt. Strömmarna av kulor som spelaren kan producera i det läget gör det ursprungliga spelet blekt i jämförelse.

Denna skillnad sträcker sig faktiskt till designen som helhet, i allmänhet är antalet fiender och kulor på skärmen i det omgjorda spelet betydligt mer än i originalet. Dessa kul-helvete-element ökar spelets svårighet avsevärt och kompletteras av tillägg som görs till några av bossarna som gör dem fortfarande svårare. Även om den här typen av sammansatt svårighet kan vara tilltalande för vissa, kan det vara lika irriterande för andra. Detta är den typen av spel som vill att spelare ska spela sin korta kampanj upprepade gånger och försöka bemästra ett brutalt stridssystem som kräver exakta rörelser och där döden kommer från en enda hit.

Den filosofin belyser tyvärr ett problem med spelets kontroller, även om det inte verkligen är Cotton’s fel. Joysticken på Nintendo Switch känns bara som en alltför exakt inmatningsmetod för mycket av den krävande navigering som spelet kräver. Att röra sig med exakta hastigheter och riktningar med bara joysticken kan vara en mycket härlig uppgift, och det kan ge några mycket frustrerande stunder där antalet hot på skärmen gör att rörelsen känns omöjlig trots att det är helt möjligt för spelaren att undkomma dem. Detta problem kan förvärras av överflödet av visuella effekter som visas i Arrange Mode, vilket gör att spelarens förmåga att berätta exakt vad som exakt sker på skärmen.

Naturen i ett spel som Cotton Reboot! är en där publiken kommer att veta omedelbart om de vill plocka upp det, för såvitt det är ett klassiskt skjutspel är det precis vad man kan förvänta sig. För de mindre kunniga är detta spel emellertid för spelare som vill spendera ganska lång tid på vad som motsvarar ett mycket kort spel så att de kan lära sig dess ins och outs. Det är också mycket viktigare än det förmodligen borde vara att inte bry sig om mer än en liten fanservice.

Detta är ett solid spel och har definitivt en publik. Det kan finnas några fel som är svårt att ignorera, men upplevelsen är rolig och kommer ge dig något att tillbringa din tid med.

6 / 10 Recensent

/ 10