8.5
/10
9 februari, 2022

Paradox har släppt en ny DLC till Cities: Skylines och det är Airports. Airports DLC inkluderar en hel rad flygbaserade byggnader, rekvisita och mer. Från terminaler, hallar och torn för att ta bort passagerare till lastterminaler, nya transportmöjligheter och till och med ett flygmuseum, flygplatsen kommer säkerligen att bli spelarnas nya fokus. DLC-paketet är nu tillgängligt och lanseras samtidigt på PC och konsoler, med denna recension baserad på PC-versionen – även om innehållet som lagts till är detsamma.

Även om flygplatser redan var med i spelet ger denna DLC spelare möjligheten att bli kreativa och till och med äga sitt eget flygbolag! Till att börja med måste spelarna måla en flygplatsregion. Till skillnad från andra regioner plattar detta ut regionen – eftersom ingen vill ha en tvivelaktig landningsbana. Banan måste vara av minst en minimilängd och med terminal och flygplansuppställning tillagd – så länge de är anslutna – påbörjas passagerarflyg. Observera att taxibanorna är enriktade, något som måste kontrolleras, annars blir flygplatsen ingen flygsuccé.

Flygplatser och deras tillhörande byggnader som hallen finns i tre stilar för att hjälpa spelarna att passa in dem i deras byggnader. Ytterligare stilar skulle ha varit trevligt, med tanke på variationen på verkliga flygplatser – och det finns ingen speciell vattenfallsanläggning som liknar den verkliga världen man sett i Singapore. Mods kommer säkerligen att ta in några stiliga föremål, men det hade varit trevligt att se några inkluderade som standard som en del av paketet – även om de tre stilarna alla är distinkta och kan användas omväxlande.

Liksom tidigare flygplaster så behöver denna också planas ut. Nybörjarspelare kommer bara att ha tillgång till mindre läktare och så. Att växa flygplatsen, genom att öka attraktionskraften och sakta öka antalet passagerare som har använt flygplatsen, ser medelstora sedan äntligen stora montrar och mer olåsta. Den här utvecklingen känns ganska naturlig, gjord över tid när du låter flygningar inträffa och långsamt bygger upp flygplatsen. Det är möjligt att spamma ner rekvisita för att öka attraktiviteten, även om du fortfarande måste vänta på att antalet passagerare höjs.

När den tredje nivån nås är alla flygplatsbyggnader upplåsta, inklusive den sekundära flygplatstypen – fraktterminaler. Dessa kan använda samma start- och landningsbanor som standardpassagerarplanen, med båda uppsättningarna av planställ som kan länkas till valfri bana via taxibanor. Detta ger spelarna valet att dela upp dem för att ha sina egna separata landningsbanor eller inte – även om fraktterminalen måste vara i samma nivå 3 flygplatsregion. Att effektivt kunna återanvända samma bana är en välsignelse med tanke på att de nya flygplatserna dominerar ett område och tar upp mycket mer utrymme än tidigare.

För att få folket i din stad att åka på semester eller få turister med mera till din stad kommer de nya transportknutpunkterna och fordonen att hjälpa. Dom nya buss-, tunnelbane- och tågstationerna kan anslutas direkt till flygplatsen. Dessa ger möjlighet till nya typer av bussar och tåg, där den utmärkande fordonstillgången är de nya bendy bussarna. Inte bara visuella förändringar, dessa nya transportfordon kan ta fler passagerare på en gång – även om de böjiga bussarna till exempel kan täppa till trafikplatser mer än vanliga bussar.

Som om det inte vore nog att bygga en flygplats efter din egen design, kan spelare nu äga sitt eget flygbolag! När spelare får sin flygplats till nivå 3 låses möjligheten att skapa ditt eget flygbolag upp. Detta är inte bara att anpassa flygplanets färg, biljettpriserna kan justeras – vilket påverkar attraktionskraften på din flygplats. Detta verkar vara det enda sättet att få en anständig inkomst för din flygplats. Med detta i åtanke var försiktig när du bygger en flygplats eftersom det säkerligen kommer att tömma stadens medel.

Oavsett om du bestämmer dig för att skaffa denna DLC eller inte så har några nya funktioner lagts till för alla spelare. Det nya markverktyget för landskapsplanering är otroligt hjälpsamt för att platta till ett område för flygplatser. Spelare tvingas inte längre gräva djupa hål eller dumpa smuts i taggiga berg. Med ett enkelt klick kan spelaren köpa eller sälja jord för en nominell kostnad för sin stad. Det är ett litet tillägg men gör det bara lättare att skapa idylliska städer. En vägbaserad trädersättning ingår också för hela spelarbasen gratis. Detta gör det möjligt för spelare att byta ut träden som är fästa vid vägar med någon av de blommiga föremålen – så att spelare äntligen kan ha palmflankerade vägar utan att manuellt placera varenda en!

Vid sidan av flygplatsexpansionen finns några mindre innehållspaket för att öka mångfalden av dina byggen. Utöver de tre kartorna som ingår i flygplatsexpansionen har ett nytt kartpaket för innehållsskapare skapats, inklusive 8 nya kartor. Att ta in sådana som röda dubbeldäckarbussar och nya storlekar för sopbilar är “Vehicles of the World creator pack“, som lägger till totalt 21 nya fordon. Äntligen finns nu två nya musikpaket tillgängliga för att lägga till kyliga vibbar eller lite jazz till stadsradion.

Med varje ny DLC så blir Cities: Skylines ett större och mer imponerande spel, från en redan episk utgångspunkt. Nu finns det många tillgängliga, det kan vara skrämmande för nya spelare, men för fans som har ett nytt område att dyka in i är det en bra anledning att återvända till Cities: Skylines. Att ha de nya kollektivtrafikalternativen och de två terminaltyperna ger mycket att investera i, se bara till att du har ett stort plant område planerat för din flygplats så att du kan flyga ordentligt!

Värt det

/ 10