6.5
/10
30 november, 2021

För några år sedan skulle du ha svårt att hitta mer än en handfull lättillgängliga kinesiskt utvecklade spel på PC och konsoler. Med en boom i branschen som skapar sådana som Genshin Impact, Pokemon Unite och My Time At Portia, finns det outnyttjad potential från denna region. Bright Memory: Infinite är en sådan titel skapad av en kinesisk utvecklingsstudio som har mycket lovande, och till och med stödet från Microsoft bakom sig med speciell marknadsföring. Allt som sagt, Bright Memory: Infinite stämmer inte överens med kvaliteten på andra kommande titlar från landet och är lite mer än en flashig uppvisning av teknik.

Brister i både berättelse och gameplay

Inte att förväxla med Bright Memory, som var mer som en liten bit av något större som skulle komma, tänk på Infinite som den återstående biten av den pajen. Bright Memory: Infinite är ett fullfjädrat spel, även om det, liksom sin föregångare, fortfarande är otroligt kort på cirka två timmar. Men längden för denna actionfyllda FPS är lämplig, med samma speltid och känsla som en actionfilm av B-klass. Det kan se coolt ut, men allt annat runt omkring är klumpigt och otillfredsställande.

Låt oss börja med historien. Det är i grund och botten ett gäng trams. Huvudpersonen, Shelia, kallas till handling på grund av det plötsliga uppkomsten av ett svart hål. Detta svarta hål suger upp det omgivande landskapet; under tiden finns det alla möjliga konstiga tidsförvrängningar och bisarra väderfenomen som påverkar området. Det finns också soldater där av skäl som är ungefär lika tydliga som lera. Huvudskurken? Han har ungefär två minuters skärmtid om det. Verkligen, du är säker på att ignorera dialogen, eftersom historien är så nonsens och gles i detalj att det inte spelar någon roll.

Med det i åtanke är inte berättelsen i fokus här. En av de främsta dragningarna till Bright Memory: Infinite är dess vapenspel och strid. Allt annat som kretsar kring strid är klumpigt, ineffektivt och värdelöst. Det finns plattformssegment som wall running. Dessa områden tjänar inget syfte än att fylla ut Bright Memory: Infinites redan korta längd. Att försöka springa på en vägg är oprecis, vilket leder till mycket frustration.

Helt enkelt, Bright Memory: Infinite byggdes inte med plattformsspel i åtanke, och det skapades inte heller för att vara värd för stealth- och fordonssegment. Ändå är de inkluderade, och snarare än att skapa spänning och spänning, gör det precis motsatsen. Den forcerade stealth-sektionen är så barbent och tråkig som möjligt och begår den kanske största synden, vilket är att bryta upp det snabba spelandet för något mycket, mycket långsammare. Fordonssegmentet är inte mycket bättre, vilket lämnar spelarna med några intetsägande minuter som ännu en gång inte tjänar något syfte än att stoppa längden. Fast jag ska erkänna att jag blev lite nöje när, av någon anledning, en rad vildsvin stormade mot min bil medan ett gäng futuristiska stridsvagnar skjuter mot Shelia.

Som jag antydde tidigare är skottspel och strid ganska kul. Du får ett anständigt utbud av verktyg och vapen att använda för att döda olika soldater och andra fiender. Du har ett svärd som kan blockera kulor och skära upp fiender. Att skära in i fiender känns bra och gör en magnifik skada. Användningen av en gravitationsanordning på Shelias arm kan också dra in fiender på långt håll och sväva dem i luften, eller släppa lös en explosion av energi för att orsaka enorm skada. Du kommer också att samla poäng för att uppgradera dessa förmågor och låsa upp fler sätt att använda dem när du utvecklas, vilket var en rolig aspekt att utforska. Du är utrustad med en mängd olika verktyg som växer sig starkare hela tiden, så att strider inte blir gamla.

Gunplay är också stabilt och utrustar spelarna med ditt vanliga automatgevär, prickskytt, hagelgevär och pistol. De känns alla olika från varandra och känns kraftfulla att använda på svagare fiender, men slår ändå bepansrade fiender. Du kan byta ammunitionstyp för att utforska vad som motsvarar ett alternativt eldläge för dina vapen. Pistolen skjuter ett explosivt skott med sin alternativa ammunitionstyp, och prickskytten har klibbiga minor. Även om det är svårare att hitta, kommer användningen av dessa ammunitionstyper att göra din tid med Bright Memory: Infinite roligare och mer varierad. Det riktigt roliga kommer när du kombinerar alla dina krafter och verktyg för att störta dina fiender. Att spränga en fiende i ansiktet med hagelgeväret och ta ut sin vän med mina svärdhugg medan han glider runt blir inte gammalt.

Wow med Visuals

Förutom vapenspel och strid finns den frälsande nåden för Bright Memory: Infinite i sin visuella design. Det är förvisso ett Unreal Engine-spel med sitt överflöd av partikeleffekter, men allt detta används väl. Spelet är en slående visning av bilder, med den konstanta stormen som öser ner regn, vinden som blåser åt alla håll och explosioner från all förödelse du orsakar.

På nära håll är Shelias modell i spelet, lite klumpig. Annars ser karaktärsmodellerna i sig fantastiska ut. Min favoritdel om Bright Memory: Infinites visuella design är det sätt på vilket kinesisk kultur ingjuts i den här titeln. Arkitekturen i Kina har ett mycket imponerande, storslaget utseende. Du kommer att gå igenom områden som består av antika tempel, medan andra delar är mer moderniserade och blandar science fiction med Fjärran Österns estetik.

Det finns till och med några spännande scenbilder som inte liknar dina favoritactionfilmer. Dessa sekvenser är inte förankrade i verkligheten men skapar en rolig tid. Startsekvensen är riktigt spännande och har inte ens strid. Kortfattat som det är är det ungefär lika roligt att titta på som striden är att spela. Nära slutet kommer du att slåss och skjuta fiender medan du befinner dig på vingen på ett flygplan. Det är lite “Fast and Furious”-stil där.

På ytan är Bright Memory: Infinite en fenomenal showcase från FYQD Studio av vad som kan uppnås med Unreal och att indies kan se lika fantastiska ut som deras stora budgetmotsvarigheter. Men när man försöker få ihop så många idéer till en så kort körtid, känns det mer som ett montage av coola spel-ögonblick snarare än ett fantastiskt spel som helhet.

Här är vad det hela handlar om: Bright Memory: Infinite ser imponerande ut och använder teknik som DLSS med stor effekt, och striden är till och med rolig ibland, men allt annat är väldigt, väldigt undermåligt. Klumpigt plattformsspel, hemskt röstskådespeleri och en osammanhängande historia och en allmän brist på polish hindrar mig från att njuta av Bright Memory: Infinite. Jag ser potential om det skulle komma fler spel i serien, men för tillfället lyckas inte FYQD-Studios första fullfjädrade release matcha kvaliteten på dess iögonfallande grafik.

6.5 / 10 Recensent

/ 10