8.5
/10
19 oktober, 2021

Detta är inte Left 4 Dead 3. Men det är Back 4 Blood. Fyra överlevande sprängde genom en samarbetskampanj som delades upp i olika handlingar, där säkerhetsrum fungerar som kontrollpunkter. De flesta av de ridna (det här spelets val av färgstark pseudonym för z-ordet) är ditt grundfoder, men när de visas i större antal kan saker bli lite hårigare. Förutom dessa träningsmål har du dock Special Ridden för att ge dig och din trupp mycket svårare tid; varelser som Tallboy, Reeker, Crusher och den fruktansvärda, enorma Ogre – bland många, många andra för att blanda ihop saker.

Om du har spelat Left 4 Dead har du spelat Back 4 Blood, och det är inte dåligt eftersom Valve -klassikern är älskad av en anledning. Gunplay här är snyggt och tillfredsställande, med köttiga ljudeffekter och helt spektakulära gore. Nivådesign är också stark, men det är möten med horder av zombies som gör spelet till vad det är och även om vi ofta kände oss överväldigade kände vi aldrig att Back 4 Blood presenterade oss för omöjliga odds.

Det är mycket bekant, men på ett sätt som känns ganska tätt och tröstande, snarare än derivat och samma gamla. Det handlar tydligen om att ta sig från A till B, där A är ett säkert rum och B är ett annat säkert rum. Varje scenario har flera kapitel, med en mängd välgjorda bredlinjära kartor som erbjuder stora uppsättningar, hemligheter och-viktigast av allt-en till synes (och faktiskt) oändlig ström av Ridden för att sprängas i köttiga bitar.

Replay -värde är namnet på spelet här, och det ges fokus via Director -systemet som säkerställer – så säger marknadsföringen – att inga två sessioner någonsin kommer att vara identiska. Said Director – genom ansiktslös, röstlös AI – kommer att spela korruptionskort som ändrar reglerna för varje uppdrag, en annan kommer att upprepas för varje nytt område du når. Dessa kort har varierande effekter som att öka antalet specifika Ridden -typer, eller helt enkelt göra dem mer dödliga. Du får också kort som påverkar din synlighet, med en tjock, blek dimma som täcker marken. Det är dock inte helt dåligt – vissa utmaningar erbjuder ett risk-/belöningssystem, till exempel att låta dig färja objekt hela vägen från början till slut, ta upp värdefullt lagerutrymme. Det är dock värt att belönas med mer koppar.

Ja, koppar är missionens valuta. Ingen panik nu detta är inte mikrotransaktioner. Under varje etapp hittar du små cacher av koppar överallt och belönas med det för skickligt spel. Den används i säkerhetsrummen mellan nivåerna för att köpa dig och dina lagpistoler, föremål och specialförmåner. Därmed inte sagt att du nödvändigtvis behöver det; skjutvapen och närstridsvapen finns överallt (som du kan förvänta dig av en zombie -apokalyps), men det känns bra att bli belönad för din flit med ett kraftfullare hagelgevär, till exempel. Men koppar är inte den enda samlarobjektet, vilket tar oss till resten av kortsystemet.

Du måste tjäna Supply Points för att låsa upp kort till din egen kortlek; en serie utrustningsbara och spelförändrande buffs och fördelar som utgör det riktiga köttet och potatisen från Back 4 Bloods lovvärda anpassning. Med dessa kan du skräddarsy din spelstil till din kortlek, ta in köpta kort (liksom de som finns i själva uppdragen) för att förbättra ammunitionskapacitet, läkningshastighet och alla möjliga olika modifieringar av spelet. Detta är vid sidan av alla fördelar du får från din valda överlevande, i huvudsak ett klassbaserat format där du kan hitta en viss karaktär mer användbar än en annan i specifika kartor eller scenarier.

Naturligtvis skulle allt detta vara värdelöst utan stark online -prestanda. Lyckligtvis hade vi absolut inga problem med att få en session att gå antingen med vänner eller med snabbspelsalternativen levererades alltid och startade en kampanj-även sent spel-såg oss aldrig vänta länge.

Vi önskar att vi kunde berätta att det var lika bra för singelspelare, men det är det inte. Du kan inte tjäna Supply Points när du spelar ensam; ett bisarrt val med tanke på att det verkligen inte finns någon bra anledning för denna begränsning. Med det sagt är det osannolikt att solo kommer att vara någons stora fokus – särskilt eftersom de robotar som kommer att fylla i ett (sällsynt) ofullständigt lag är så släta när det gäller att återuppliva en oförmögen spelare. Håll dig till randoms eller dina kamrater, säger vi; Tillbaka 4 Blod lyser med vänner och du kommer att ha ett absolut upplopp oavsett din ömsesidiga skicklighetsnivå. Vi önskar att Left 4 Dead 2: s delade skärmkonsol skulle komma tillbaka.

På tal om det, PvP i Left 4 Dead 2 var mycket populärt, men Back 4 Bloods implementering av ett liknande-ish-läge-kallat Swarm-känns nästan förolämpande barebones. Spelare tar kontroll över både överlevande och en armé av Ridden, men den har ingen nyans eller taktisk omfattning av Left 4 Deds älskade kontra -läge; det känns nästan som en eftertanke, och en som absolut bör åtgärdas i framtida uppdateringar och/eller patchar.

Åtminstone är det en grafisk behandling som körs med de snygga 60 bildrutor per sekund som du kan förvänta dig av PlayStation 5, med levande färger och belysning som vi tycker (och viskar det) överträffar Xbox Series X:s mycket mer utspolade titta – även om båda körs med samma 4K -upplösning. Eftersom vi är tvärgenerande är vi säkra på att det i teorin kan se bättre ut, men du kommer knappt att ha tid att klaga på estetiken när du är axeldjup i Ridden-inälvor.

Efter att ha spenderat mycket tid med Back 4 Blood, tycker vi att det är väl värt din tid och, avgörande, dina pengar. Det är bara roligt att blåsa av Ridden -huvud eller krossa dem med en basebollträ som en vattenmelon i ett anime -strandavsnitt. Det ger inte riktigt en övertygande upplevelse solo – roboten är bara en touch för dum för det – men Back 4 Blood borde bli en flerspelararmatur för resten av generationen som kommer. Om de inte tar fram Back 4 Blood 2 om ett år.

/ 10