atomic-heart-d-1024x538
6
/10

Atomic Heart – Recension

Atomic Heart presenterar en fantasifull utopisk värld där det finns vackra visioner av en alternativ tidslinje, otaliga skrämmande mekaniska kroppar och experimentella varelser, såväl som gravyrer och skrifter på det sovjetiska folkets ande och kulturella symboler.
Skrivet av: - publiserad: 7 mars 2023

De inledande ögonblicken av Atomic Heart kan bäst beskrivas som en stalinists våta dröm med hur den skildrar dess idealiserade vision av Sovjetunionen. En stad, svävande i molnen, med människor längs gator och vattendrag som pratar om hur fantastiskt livet är under kommunistiskt styre när de förbereder sig för att lära sig om framtiden för deras imperium. Dmitry Sechenov, utan tvekan den mest kända vetenskapsmannen i hela Sovjetunionen, kommer att avslöja Kollektiv 2.0, ett neuralt nätverk som kommer att ansluta alla sovjeter med hjälp av en liten uppfinning som kallas TANKEN.

Dess fullständiga lansering är nära förestående, men innan den kan läggas online behöver vissa ärenden hanteras. Tillbaka på ytan är ett område känt som Facility 3826 inte längre i drift. Robotar, byggda med en substans känd som Polymer som har varit ryggraden i sovjetens framgångar, har tappat kontrollen och dödat de flesta av arbetarna på anläggningen. För att mildra denna katastrof, anställer Sechenov Major P-3, som tillsammans med sin polymerdrivna talhandske, CHAR-les, ger sig ut för att gå till botten med detta robotframfart.

De tidiga timmarna av P-3:s resa över Facility 3826 är lätt de mest besvärliga han kommer att möta. Med bara en närstridsyxa och en pistol till sitt förfogande måste spelarna snabbt anpassa sig till Atomic Hearts stridssystem så att de inte faller offer för de många robotar som är ute efter blod. P-3 kommer att ha tre olika attacker till sitt förfogande, inklusive vapen, närstridsvapen och handskar. När han dödar robotar och de andra varelserna som har härjat i detta en gång så pittoreska land, samlar han på sig polymer och material som han kan använda för att skapa och uppgradera sina färdigheter och vapen. Den första handskfärdigheten han låser upp är Shok, som låter honom kasta ut en elektrisk laddning som kan bedöva fiender under en mycket kort tid.

Andra handskfärdigheter inkluderar en frostattack och en sköld, men Atomic Hearts val av kontrollschema begränsar verkligen en spelares förmåga att använda hela sin uppsättning färdigheter. Medan Shok alltid är utrustad via triangelknappen, kan P-3 bara utrusta två av sina andra handskfärdigheter på en gång, och endast en av dem kan användas åt gången. Du kan växla mellan dessa två färdigheter genom att slå upp på D-Pad, men jag tyckte inte att det var ett intuitivt system när jag försökte överleva ett angrepp av robotar. Att växla mellan vapen är lika besvärligt på en handkontroll som du bläddrar igenom dem genom att trycka åt vänster eller höger på D-Pad. Med tanke på att de flesta av Atomic Hearts menyer pekar på ett spel som i första hand var optimerat för en mus och tangentbord snarare än en kontroller, lämnar kontrollerna på PlayStation 5 något övrigt att önska.

Därmed inte sagt att jag kämpade med spelet. I de tidiga byggnaderna av Facility 3826 stötte jag på Game Over-skärmen mer än jag skulle ha velat, men det var inget problem med kontrollerna. En del av det var att jag kom in i rytmen i striden. Men det berodde också på hur tysta dessa robotar kan vara. Du måste verkligen vara medveten om din omgivning i det här spelet eftersom dessa robotar tyckte om att försöka ta mig bakifrån. Och det var inte ovanligt att möta flera robotar samtidigt och låta en eller två försöka smyga sig runt mig när jag blev distraherad av andra fiender. Det är en sund taktik, en som jag kunde motverka när jag samlat tillräckligt med polymer för att förbättra P-3:s hastighet och undvika kapacitet. När jag väl gjorde det kunde jag dra av gardinen för Atomic Hearts strid och insåg att det var ganska elementärt.

Vissa fiender har elementära svagheter som du kan lära dig via skanning, men om du inte har några vapenförstärkningar som kan utnyttja dessa svagheter, då är allt du kan göra att slå dem med en kombination av undvikande, närstridsattacker, pistolskott och vad som helst handskkunskaper du har utrustat då. Även om den kombinationen kan låta mogen för experiment, kan den anemiska karaktären hos handskfärdigheterna vara en riktig besvikelse. Shok var den enda konsekventa handskfärdigheten i min arsenal, även om jag fick stor användning av en färdighet som hänger dina fiender i luften och låter dig svänga mot dem som pinatas. Det är ungefär så jag spenderade all min polymer utöver att uppgradera P-3 själv, och ärligt talat var det allt jag behövde.

Spelet försöker förstärka sin svårighetsgrad genom att slå dig med kluster av fiendetyper, men så länge du håller koll på att uppgradera P-3:s kapacitet, när du väl kommer ut i det öppna området av Facility 3826, kommer du förmodligen inte att möta för mycket problem.

Vad du däremot kan ha problem med är att bry dig om Atomic Hearts historia. Det är en ganska grundläggande berättelse om makthavare som försöker skärpa sin kontroll över världen med P-3 stående i mitten. Sociala kommentarer hålls till ett minimum, även om olika ljudloggar, e-postmeddelanden och ljudbilagor i e-postmeddelanden ger lite smak åt världen och visar att livet i Sovjetunionen inte är så härligt som de vill att du ska tro att det är. När det gäller P-3 är hemligheten bakom hans bakgrund till stor del förutsägbar med tanke på att flera tidiga bitar av dialogen berättar exakt vem han är. På tal om dialogen, den är grym på engelska, så det är bättre att slå på undertexter och byta språkalternativet till ryska. Vet bara att, eftersom Atomic Heart är tungt för samtalsdialogen mellan P-3 och CHAR-les, kan du missa en hel del exponering när du försöker läsa de små undertexterna under stridens hetta.

Jag hoppades att historien faktiskt skulle ha något nytt att säga, men det finns inget här som inte redan har sagts otaliga gånger tidigare. Medan de berättande trådarna berör några intressanta ämnen, som hur ryska robotar förändrar livet för arbetare i Amerika, spelar det i slutändan det ganska säkert med två lika otillfredsställande slut. När han tittar på P-3 vågar han sig inte långt från sin ursprungliga syn på Sovjetunionen. Han kommer in på denna resa som Communism Fanboy #1 och böjer sig sällan.

Jag blir faktiskt frustrerad över hans brist på tillväxt med tanke på de många samtal han har som borde ha varit katalysatorn för en viss introspektion. Inte för att jag hävdar att hans äventyr borde ha slutat med att han fick en massiv erektion för västerländsk kapitalism, men den här snubben svamlar direkt över i princip varje information han får. Jag trodde kanske att utvecklarna formade honom till en dum hjälte som bara inte absorberar något han har sagt, men han är inte dum. Han väljer bara att ignorera det mesta eftersom det krockar med de övertygelser han redan har.

Om jag var generös skulle jag säga att P-3 var Mundfishs sätt att kritisera de som vägrar att ändra sina synpunkter trots överväldigande bevis på motsatsen, men det kan ge utvecklarna för mycket kredit.

Vad jag kan säga är att Atomic Hearts berättelse inte gör sin inställning rättvisa. Anläggning 3826 är en monumental designprestation, med en enastående representation av stalinistisk arkitektur och socialistisk realism. Från propagandaaffischerna till statyerna som tornar upp sig över landet, har Mundfish skapat ett Sovjetunionen som, utanför de flytande städerna och avancerad robotik, känns som något Stalin och Lenin kunde ha uppnått om de inte varit så upptagna med att mörda sitt eget folk . Det finns så många häpnadsväckande sevärdheter att jag ofta slutade spela bara för att suga in allt. Tack vare beröm, miljökonstnärerna och programmerarna som väckte den här världen till liv gjorde ett enastående jobb.

Det är därför synd att spelet gör den här världen en otjänst genom att fylla den med så mycket svullnad. Under de tidiga timmarna kan uppsvällningen ses av alla nycklar du behöver hämta för att öppna dörrar. P-3 kommenterar till och med hur han är en magnet för taskiga dörrlåsmekanismer. När du väl kommit ut och ut i friska luften kan du känna hur utvecklaren återigen fyller spelet med en öppen värld som förbinder alla olika stationer som utgör Facility 3826.

På pappret låter en öppen värld i sandlådan som en bra idé. Varför inte koppla alla dessa komplicerade platser med den faktiska marken och husen som arbetarna på denna anläggning kallar hem? I praktiken är det dock mest bara mycket öppet utrymme. Du kan ta dig tid och klöva den från plats till plats till fots, slåss mot robotar och undvika sensorer på vägen, men spelet kommer att förse dig med dåligt kontrollerade jalopies som påskyndar restiden. Men med tanke på att de flesta vägar är fulla av handikappade fordon och robotar för dig att krascha in i, kommer du att behöva gå igenom dessa avsnitt mer än du kanske planerar.

Om det är något som gör dessa långa vandringar över landet värda det, så är det den enastående musiken du kommer att höra på vägen. Visserligen är spelet lite överivrigt för att förklara varför så mycket musik som aldrig skulle existera i Sovjetryssland 1955 kan höras här, men det spelar egentligen ingen roll när soundtracket är så här bra. Kompositörerna Mick Gordon, Geoffrey Day och Andrey Bugrov gjorde ett enastående jobb med att poängsätta det här spelet, oavsett om det är musik som låter som att den var rippad från en gammal rysk propagandafilm eller den öronknäckande metallen som ackompanjerar några av dess slagsmålssekvenser.

Även om du kan avsluta Atomic Heart på cirka 15 timmar, finns det sätt att förlänga din vistelse i Facility 3826, inklusive pusselbaserade träningsfaciliteter som låser upp uppgraderingar för de vapen du kan skapa. Efter att ha publicerat min Review-in-Progress uppdaterades spelet med en patch som lade till ett sätt att återvända till anläggningens mark efter att ha slagit spelet, vilket gjorde att jag kunde gå tillbaka och slutföra alla uppgifter jag kan ha missat. Det är ett trevligt tillägg, men jag har ärligt talat inte mycket anledning att återvända till Atomic Heart annat än att stirra på dess arkitektur.

Och verkligen, om inte ett omfattande fotoläge läggs till i en framtida uppdatering, ser jag mig aldrig starta upp Atomic Heart igen. Jag beundrar lusten med vilken Mundfish närmade sig sitt debutspel eftersom det har skapat en jäkla värld att utforska. Men bortom dess orörda miljö och rövsparkande soundtrack är det till stor del förglömligt. Kanske om spelet utvecklades bortom dess grundläggande början eller om berättelsen var – jag vet inte, bra – kanske jag är villig att ge det en ny chans. Men med tanke på hur osannolik en sådan monumental förändring som det skulle vara, är Atomic Heart avsedd att vara en en-och-gjort typ av upplevelse.

Atomic Heart är väl värt ett spel för de uppslukande FPS-fanatikerna där ute, men det är klokt att dämpa dina förväntningar när namn som BioShock och DOOM kastas runt i jämförelse.

Atomic Heart är ett gediget skjutspel med alternativ historia, men det krävs lite mer än att bygga en spännande värld för att bli en riktig storhet inom genren.

Atomic Heart har många stora idéer, men det gör inte ett tillräckligt bra jobb med grunderna. Med en obegriplig handling, tyngdlös strid och frustrerande förstapersonsplattform, lämnas Atomic Heart att stå i skuggan av videospelen som så tydligt inspirerade det.”

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 7 mars 2023