7
/10

Några otroliga ögonblick är värda priset för inträde i en uppslukande viking värld

Assassin’s Creed Valhalla är mitt första AC-spel sedan Unity, så jag fick inte uppleva RPG-omvandlingen som ägde rum i Origins. Jag har bara dabblat i Odyssey, så jag visste verkligen inte vad jag kunde förvänta mig med Valhalla. Pessimisten i mig trodde att jag skulle hitta en uppsvälld, mållös öppen världs-RPG, men det jag faktiskt hittade var något mer noggrant utformat.

Missförstå mig inte, Valhalla har sin rättvisa andel av utgåvorna och det håller inte riktigt på med andra stora action-äventyrs-RPG för närvarande där ute eller lanseras snart. Det ögonblick som Assassin’s Creed Valhalla klickade med mig var när jag strövade över de livliga snötopparna i Norge och slumpmässigt stötte på Elk of Bloody Peaks bara för att gå ax-till-antler med den vid kanten av en glödande pool av vatten en bergstopp. Det var uppslukande och magiskt.

Mellan dess roliga strids- och smygmekanik, uppslukande utforskning och underbara världsdesign är Assassin’s Creed Valhalla ett fantastiskt spel om du hittar det till salu. Till ett lägre pris kunde jag se Valhalla vara ett av de bästa PC-spelen att spela.

Vägen till Valhalla är asfalterad i torr skådespel

Förutom lite lättforskning visste jag absolut ingenting om dagens historia i Assassin’s Creed Valhalla innan jag gick in så föreställ mig min tillfredsställelse när spelet inte öppnade med dagens berättelse. Denna speciella Assassin’s Creed-båge startade i Origins och fortsatte i Odyssey, så Valhalla är tekniskt sett den tredje i denna berättelse.

Vikingas historia är dock ganska lätt att följa. Vi tar kontroll över Eivor, en manlig eller kvinnlig viking, som följer sin bror Sigurd och resten av Raven-klanen till England för att bygga ett nytt hem och återuppbygga fraktionens styrka.

Enligt vad jag har spelat är berättelsen intressant och jag investerar i karaktärerna. Men det som ibland dödar spelet är den inaktuella skådespelaren från inte bara de stödjande karaktärerna utan också huvudpersonen. Jag spelar för närvarande som kvinnlig Eivor, men eftersom jag fritt kan gå från man och kvinna eller till och med ha båda (Animus kommer att välja det som är bäst för situationen), har jag slagit på och av. Kvinnliga Eivor hade inte det bästa första intrycket men hon växer på mig. Från vad jag har spelat av den manliga Eivor passar hans röst snyggt till hans karaktär, men jag kommer sannolikt att fortsätta mitt genomspel med den kvinnliga versionen.

Assassin’s Creed Valhalla är också det första spelet jag någonsin spelat som nämner COVID-19. I ett e-postmeddelande till dagens protagonist, Layla Hassan, var en av hennes familjemedlemmar orolig för att Layla skulle bli COVID. Layla svarade och försäkrade dem att hon tog de rätta försiktighetsåtgärderna och isolerade sig. I en fiktiv värld som bokstavligen brinner finns det fortfarande COVID-19. Det kan inte vara mer deprimerande. Men jag är glad att denna detalj finns i spelet eftersom viruset är ett mycket verkligt hot, och det bör inte tvättas bort från historien.

Spännande Viking-strid har sina otroliga stunder

Assassin’s Creed Valhalla känns som ett äktenskap mellan Dark Souls och Ghost of Tsushima med en strössel av God of War sido-action, men det har ingen fast förståelse för varför dessa spel fungerade så bra.

Låt mig börja med att säga att Valhallas strid är kul. Att lägga min vikingyxa i någons nacke, rulla ur vägen för en osynlig angripare, sedan parera honom och avsluta honom med sitt eget svärd är oerhört tillfredsställande.

Till skillnad från Dark Souls vill Valhalla att spelaren ska slåss aggressivt, vilket passar Viking-taktiken. Det uppmuntrar brott med uthållighet. Lätta attacker tjänar uthållighet medan dodging, blockering och saknade attacker slösar uthållighet. Uthållighet används också för att landa tunga attacker, vilket är bra för att slå ner motståndare och bryta sköldar.

Men på sant Ubisoft-sätt är striden lite janky. Indikatorerna för paribla och oblockbara attacker är antingen för snabba eller för långsamma och sällan i tid. Antingen parerar jag tidigt och slår mig i ansiktet eller får en varning på 0,1 sekund innan en tung attack organiserar mig.

Om jag lägger till det kan jag inte parera en fiende om de inte är direkt framför mig. Denna regel är helt OK i spel som Dark Souls, men detta fungerar inte för Valhalla eftersom rörelsen är trög i strid. Jag måste lita på att jag undviker mig för att komma bakifrån. Dodge tar mig inte så långt, så vanligtvis undviker jag två gånger, och det slösar en hel del energi, vilket är ett problem eftersom det lämnar mig i en position där jag har låg eller uthållighet. Och för att fylla på det, om mitt vapen avböjs av en sköld eller ett vapen, sitter jag fast i en av de längsta, värdelösa stridsanimationerna om jag inte undviker det.

När jag kämpar mot en eller två fiender känns flödet av strid fortfarande bra med tanke på begränsningarna, men när Eivor börjar rida och slåss mot små arméer, är flödet bruten. Om jag inte kan parera fiender bakom mig måste jag ständigt vara på språng och hålla fiender framför mig. Det är utmanande eftersom basrörelsen inte känns bra och jag kan bara undvika så ofta.

Trots det är flödet av att vara Viking Assassin faktiskt fantastiskt. Jag har sett klagomålen om att inte kunna mörda fiender direkt i tidigare spel, men det är inte ett problem i det här spelet. Det finns ett skicklighetsträd i Valhalla, som jag kommer att prata mer om senare, men kärnan är att Eivor kan ta ut nästan vilken fiende som helst med ett mördande attack så länge det är rätt tid. Det kommer att visas en knappfråga och du måste trycka på knappen när raderna matchar. Det är inte så svårt, och jag tycker att det är ett kreativt sätt att göra det mer utmanande att ta ut vaksamma krigare.

Dessutom, där Valhalla får smygstrid rätt är dess detekteringsmekanik. Jag spelar på det svåraste problemet, men även om jag blir upptäckt av en vakt kan jag ha en hel stridssession med dem och inte varna de andra vakterna. Varje fiende har sin egen vakenhet, vilket verkligen är fantastiskt eftersom det gör smyg mycket mer hanterbart.

Den enda fråga jag hittade som kan göra smygkamp lite frustrerande är fören. Även om jag gömmer mig i en buske, om jag tar ut min båge och siktar på en vakt, kan de upptäcka mig, vilket är irriterande. Du kan argumentera för att om så inte var fallet, skulle jag kunna skära alla med en båge. Men i Ghost of Tsushima kunde du sikta och skjuta dina pilar utan att någon märkte det, och det fungerade perfekt eftersom fiender så småningom skulle veta var pilarna kom ifrån.

RPG-elementen gör Valhalla bra

Ett av de största sprången för Assassin’s Creed-serien var att ge spelare tillgång till ett skicklighetsträd och uppgraderingsutrustning. I Valhalla kan dessa element vara både roliga och frustrerande att arbeta med.

Låt oss prata om skicklighetsträdet och varför det inte riktigt fungerar. För att ge dig en idé finns det tre stora vägar som alla är sammankopplade, med fokus på närstrid, båge och smygstrid. Inom dessa träd är användbara förmågor som den tidigare nämnda Advanced Assasination-förmågan som låter Eivor omedelbart döda hårdare fiender. Men du måste spendera cirka fem poäng på statuppgraderingar bara för att komma till dem i varje miniträd.

Problemet med detta system är att spelare inte kommer att märka skillnaden när de får +1.7 Stealth Damage eller +2.3 Melee Damage boost. Vad spelare märker är förmågor. Därför fungerade Ghost of Tsushimas skicklighetsträd så bra – för varje gång du planerar upp får du en ny förmåga. Assassin’s Creed Valhalla borde ha fokuserat på förmågor istället för meningslös statistik. Assassin’s Creed Valhalla gör dock skicklighetsträdet så användarvänligt som möjligt tack vare knappen Återställ alla färdigheter, som du kan använda oändligt när som helst i din färdighetsmeny.

Vad som gör implementeringen av statliga bonusar frustrerande är Valhallas godtyckliga kraftsystemmekaniker. Antalet din makt, som dikteras av hur många färdigheter du har låst upp, avgör i huvudsak hur stark du är mot andra motståndare. Siffran bestämmer inte din styrka, men det är en uppskattning baserat på hur många färdigheter du har låst upp. Tyvärr begränsar detta kraftsystem dig från många områden i spelet, så du är ganska begränsad i de områden du kan utforska utan att bli helt förstörd i början av spelet.

Ett annat viktigt RPG-element i Valhalla är utrustningen. Jag gillar hur växelsystemet i Valhalla fungerar. Jag är inte överväldigad av 50 delar av oskiljbar rustning. Istället har jag ett litet utbud av rustningar och de är alla pjäser med helt andra funktioner och mönster. Jag kan helt uppgradera rustning och vapen som jag började med för att hålla mig hela spelet. Jag har multiplar av samma vapentyp, men huvudskillnaden mellan dem är skickligheten. Man kan öka din hastighet efter varje träff och en annan kan öka tunga skador efter varje lätt träff, så att du kan välja ett vapen som passar din byggnad. Det finns också runor som du kan utrusta till dina vapen och rustningar för att öka din statistik. Som en sidoanteckning älskar jag också hur du kan dölja varje rustning, så att du kan få Eivor springa runt i sina underkläder om du vill. Åh, och du kan också dölja dina vapen.

Vad jag inte gillar med utrustningen är att spelet inte visar skillnaderna mellan vapen och rustningar när du jämför dem mot varandra. Jämföra redskap bör vara enklare (Låt mig inte göra matte!). Dessutom, beroende på skicklighetsträdet du följer, får du stat-boost för vissa uppsättningar, så du kommer att vara mer benägna att hålla fast vid en uppsättning på grund av det. Jag är inte säker på hur jag känner för detta; å ena sidan gör det dig starkare, men å andra sidan dikterar ditt skicklighetsträd vilken typ av utrustning du ska ha på dig.

Det mest uppslukande Assassin’s Creed-spelet jag har spelat

Som sagt så spelade jag inte Odyssey, men en av de största klagomålen var att den var uppsvälld med sidokostnader och samlarföremål. Assassin’s Creed Valhalla är inget sådant. Det är förmodligen ett av de mest uppslukande öppna världsspelen jag har spelat när det gäller sidinnehåll och samlarobjekt. Det är inte på nivån av Legend of Zelda: Breath of the Wild eller Ghost of Tsushima, men det tar ett helt annat tillvägagångssätt jämfört med tidigare Assassin’s Creed-spel.

Jag tillbringade timmar på att klättra de stora snötäckta bergstopparna i Norge på jakt efter skatt, sidouppdrag och bra oljärn. Jag kom först till titelkortet efter 8-plus timmar för att jag var så vilse i att utforska Norge. Utforskningselementen är uppdelade i tre klassificeringar: Rikedom, Mysterier och Artefakter. Rikedom är i huvudsak skatt som rustning eller hantverksmaterial, medan artefakter kan vara allt från nya tatueringsdesigner till skattkartor. Under tiden är Mysteries i huvudsak sidofrågor, men Ubisoft tog ett helt annat tillvägagångssätt för dessa.

De hämtar inte uppdrag och inte heller tråkigt gruntarbete. Det är svårt att ens kalla dem uppdrag eftersom de inte ens dyker upp i en logg. De är bara där och du måste ta reda på hur du kan slutföra dem. Först var tvetydigheten ganska motbjudande, men efter att ha fått en känsla för dem är dessa uppdrag mycket mer uppslukande än vad du hittar i de flesta spel.

Det största incitamentet att utforska är att skaffa kunskapsböcker, som klassificeras som rikedom. Varje bok ger dig tillgång till en ny förmåga som liknar de förmågor du får från ditt skicklighetsträd, förutom att de är utrustade och kan aktiveras med en adrenalinpunkt.

Anledningen till att det är så lätt att korsa överallt är att du kan klättra nästan vad som helst i Breath of the Wild-stilen, utan begränsningar för uthållighet. Naturligtvis är det här fantastiskt att ta sig runt, men att kunna klättra upp på allt innebär sina egna problem. Ibland har Valhalla ingen aning om vart jag vill åka. Så om jag jagar ett mål eller till och med ett samlingspapper som flyger genom luften, kommer jag ibland att fastna när jag klättrar upp eller ner i något istället för att gå rakt. Detta har varit ett problem i äldre Assassin’s Creed-spel, men frågan har bara blivit värre nu när nästan allt är klättringsbart. Det är också nästan omöjligt att hoppa av från något du klättrar och på något annat eftersom spelet förutsätter att du går i den riktning som din pinne pekar nära i motsats till bort från strukturen.

Trots enstaka frustrerande klättringsproblem är en av mina favorit saker att uppleva när jag utforskar musiken. Det Viking-tema soundtracket påminner mycket om musiken i The Witcher 3. De intensiva trumslag och melodiska sång sugade mig verkligen in i det jag gjorde, som mest bara utforskar eller basar in ansikten, men jag älskar det. Det finns en inställning som låter dig styra hur ofta utforskningsmusik spelas. Jag satte den till High, men jag märkte att det fanns en hel del långa sträckor där musik inte spelades.

Om du går för det superuppslukande genomslaget kan du ställa utforskningsproblemet till Pathfinder, vilket i princip stänger av ikonavståndsindikatorn och möjligheten för nära möjligheter att dyka upp på din karta. Vanligtvis är jag allt för nedsänkning, men jag valde äventyrssvårigheten (den enklaste), främst för att jag inte vill behöva gå ur mitt sätt att registrera saker på min karta. Om du vill samla allt rekommenderar jag att du bara spelar på Adventurer. Oavsett vad du väljer kommer emellertid ikonerna på kartan fortfarande att vara omärkta när du svävar över dem. Jag tyckte att det var lite konstigt. Du kan ta reda på vad de är genom att dra upp legenden, men det är för mycket arbete för denna särskilt lata spelare. Det som är frustrerande är att nästan ingen av leverantörerna eller byggnaderna faktiskt är märkta på kartan.

Underbar världsdesign vs daterade karaktärsmodeller

Ubisoft har konsekvent varit bakom att uppdatera sina karaktärsmodeller till något som inte ser ut senast. Tyvärr kan levande snötoppar och frodiga gröna betesmarker inte distraheras från karaktärer med kusliga dalansikten.

Ubisoft visade sig återigen vara en mästare inom världsdesign. Norge och England är helt vackra. Världen väcks inte bara till liv genom sina kreativa sidouppdrag utan också dess otroliga detaljer i terrängen och unika fiendestrukturer runt om i världen. Jag minns tydligt att vi byggde ställningar över sidan av ett berg till ett fiendens läger vid toppen. Hela scenariot var minnesvärt eftersom landskapet inte bara såg underbart ut, utan det hotade hela tiden att kasta mig i en bottenlös avgrund. Lägg till de unika fiendens placeringar ovanför och under mig, så har du en tvivelaktig situation.

Jag är också bedövad över hur enorma dessa världar är. När jag klättrar upp till en synkroniseringspunkt blir jag bedövad varje gång kameran panorerar runt mig och visar upp de livliga landskapen och avlägsna strukturer. Jag är verkligen imponerad av nivån på världsdesignen.

Emellertid snubblar Ubisoft återigen med sina karaktärsmodeller. Varje karaktärsmodell jag har stött på, inklusive Eivors, ser sämre ut än modeller i vissa PS3-spel, som Metal Gear Solid 4. Ett företag med flera miljoner dollar borde inte ha den här frågan, särskilt när studior som Ninja Theory skapade mer realistiska karaktärsmodeller i Hellblade: Senua’s Sacrifice, som tekniskt sett var ett indispel på den tiden.

Animationer ser inte heller bra ut. De ser bara ut och känns så jankiga, och jag har sett samtal där en karaktärs läppar inte ens rör sig. En av de mer irriterande sakerna att titta på är tatueringar. De är en relativt stor del av spelet (mer om det senare) och de ser ut som otäcka JPEG-filer på Eivors kropp. Ubisoft måste öka sitt spel för nästa generation.

Vad gör Assassin’s Creed Valhalla unikt då?

Fjärran ser Assassin’s Creed Valhalla ut som något annat action-äventyrs rollspel för närvarande, så varför spela det här över spel som God of War eller Ghost of Tsushima? Bortsett från att fortsätta Assassin’s Creed-berättelsen, introducerar Valhalla mekaniken att bygga ut din bosättning och fortsätter en mer djupgående mordlista.

För det första är det kul att bygga upp din bosättning. Det är inte särskilt djupgående eller kreativt, men det ger dig incitament att gå ut på räder, det är där du kan stjäla förnödenheter och råvaror för att uppgradera och bygga strukturer. Vissa byggnader inkluderar smeden (uppgraderingsutrustning), stall (uppgraderingsfäste och fågel), fiskestuga (låser upp fiskelinjen och belönar dig med fisk), Hunter’s Hut (låser upp uppdrag för att jaga legendariska djur), tatueringsbutik (anpassa tatueringar och hårklippningar) och handelsplatsen (köpresurser och unika föremål). När din bosättning har expanderat kan du vara värd för högtider, vilket ger dig en tidsbestämd buff. Du kan också anpassa din bosättning med en mängd olika skulpturer och dekorationer. Hittills satte jag upp en enorm staty av Odin och förvandlade vårt gigantiska träd till ett Sage-träd (det var ändå standard, men jag gjorde valet, jävla).

En annan byggnad du kan bygga direkt är Assassin Bureau, där du får din lista över mål och tillgång till fliken Order i din meny. I de ursprungliga Assassin’s Creed-spelen fanns det en linjär quest-line att följa för att mörda mål, men detta spel ger dig faktiskt ett mördarkort med listor över kända och okända mål. Ditt mål är att döda de du känner till och samla ledtrådar till resten för att ta reda på vem och var de är. Att mörda någon är dock ganska enkelt, eftersom det helt enkelt slutar vara en person som går runt ett läger eller den allmänna övervärlden.

Jag gillar att ha en viss sken av kontroll över mållistan, i motsats till tidigare spel. Och förhoppningsvis är målen längst ner på listan (viktigast, i det här fallet) handgjorda för att vara mer utmanande att ta ut. Det finns minnesvärda morduppdrag i de tidigare spelen, för det fanns vissa saker du var tvungen att göra för att ens komma nära målet. Jag hoppas att det inte är lika lätt som att springa upp till en fiende och skaka dem.

Assassin’s Creed Valhalla PC-prestanda

Ubisoft har fått ett dåligt rykte för att släppa spel packade med massor av buggar, men jag tror att efter Unity lärde studion sin lektion. Jag stötte inte på många spelbrytande buggar i Assassin’s Creed Valhalla, men det fanns några frustrerande stunder.

Den vanligaste buggen, som hände ganska många gånger, får min karaktärsmodell att frysa i några sekunder och inte röra sig alls. Jag har haft stunder där Eivor helt enkelt inte hoppade och istället gled ner och ner från ett berg till sin död. Jag har sett bugged Wealth-ikoner på fiender som jag redan har plundrat. En av de mest irriterande var när jag plundrade och inte kunde öppna en dörr med min Viking-partner eftersom vi konstigt var osynkroniserade. En av de trevligare buggarna jag stötte på mötte en Zealot fiende. de var frysta och så jag tog tillfället i akt att få en lätt död på dem.

Jag skulle inte nödvändigtvis kalla det en bugg i sig, men autosparen är helt opålitlig. Det sparar inte när jag behöver det, som före ett stridsscenario eller efter att du plundrat något, så det har kastat mig ganska långt tillbaka. Min största rekommendation är att alltid spara manuellt och inte lita på autospara.

När jag dyker in i grafikinställningarna hittade jag en anständig mängd inställningar. På fliken Skärm finns inställningar för synfält, fps-gräns, bildförhållande, upplösning, uppdateringsfrekvens, VSync och upplösningsskala. I avsnittet Bildkalibrering på fliken Skärm kan du justera ljusstyrka, kontrast, aktivera / inaktivera HDR och justera maximal luminans och exponering.

Fliken Grafik har alla avancerade inställningar, inklusive inställningar för den övergripande grafikkvaliteten, adaptiv kvalitet, anti-aliasing, världsdetaljer, röran, skuggor, volymetriska moln, vatten, reflektioner på skärmen, miljötexturer, karaktärsstrukturer, fältdjup och rörelseoskärpa.

Under fliken Gränssnitt kan du aktivera eller inaktivera varje HUD-element i spelet. För en mer uppslukande upplevelse inaktiverade jag Mini Quest Log and Fight Damage Numbers. Det verkliga problemet med HUD i det här spelet är att de flesta elementen förblir på skärmen hela tiden, i motsats till att de försvinner när de inte används.

Tyvärr finns det ingen särskild tillgänglighetsmeny, men det finns några inställningar du kan tippa med. Det finns menyberättelser där du anpassar ljudet till rösten, takten och volymen. Du kan anpassa undertexternas storlek, färg och bakgrund. Du kan aktivera kollisionsljud, så ett extra ljud spelas om din karaktär inte kan gå framåt om de fastnar på något. Det finns inställningar för den allmänna textstorleken och ikonstorleken i spelet. Det finns också inställningar för sikthjälp, justerbara ingångar för snabba händelser och till och med en inställning för garanterade mord. I avsnittet Bildkalibrering hittar du färgblindinställningarna.

Jag gillar också att det finns tre olika typer av svårighetsinställningar för Valhalla. Det finns en för Combat, Stealth och Exploration. Jag gillar att jag kan skruva ner Stealth-svårigheten om jag har problem – det gör jag inte, men jag kan ändå göra det.

Slutsats

Det var svårt att säga att Assassin’s Creed Valhalla är super bra men det är bra. Jag gillar verkligen det här spelet och jag är glad att avsluta det hela vägen, men det har en för många problem som jag helt enkelt inte kan ignorera.

Ubisoft kommer någonstans, men det måste dyka djupt och förstå vad som gör dessa spel roliga och värda en spelares tid. Ingen utvecklare vet bättre vad som är fel med sina spel än utvecklaren själv. Ubisoft behöver bara förbinda sig till att utplåna undvikbara problem som daterade karaktärsmodeller och janky mekanik.

Oavsett om du är ett stort fan av Assassin’s Creed-spel kommer du sannolikt att vara nöjd med den här senaste delen. Även när man jämför Assassin’s Creed Valhalla med de bästa action-äventyrsspelen runtomkring, gick Valhalla utöver det med sin utforskning och världsdesign.

7 / 10 Recensent

/ 10