6.5
/10

As Dusk Falls är ett rörligt grafikspel från Interior/Night som går på gränsen mellan högkvalitativt berättande och en såpopera. Jag har inte riktigt kommit på det själv än, men jag tycker att det är en högkvalitativ produktion.

Konststilen i As Dusk Falls är byggd av en indiespelsstudio och är ekonomisk. Den fokuserar på berättande genom stillbilder och rörlig grafik. Det verkar vara en seriös budget besparande strategi, som gör det möjligt för ett litet indie team att använda 2D-stillbilder istället för realistisk 3D-grafik av karaktärer i ett kriminal drama.

Det var vad jag trodde först, men jag kom till att tänka att det var väldigt bra gjort. Det beror på att rösten bakom 2D-karaktärerna är enastående. Det är därför rörelse serier, som har blivit en mycket intressant genre av applikationer på mobil-app plattformar.

Spelet

Redan från början visar As Dusk Falls en hel del kompetens i sin förmåga att rama in och regissera sina scener. Nästan varje bild är vackert inramad, och smart användning av kameran kan förbättra berättelsen en hel del. Ett tidigt exempel är en spänd scen på motellet där du, medan du hålls som gisslan, måste behålla ditt lugn inför en polis medan gisslantagarna håller en person under pistolhot. Den smarta skott kompositionen gör att du ständigt letar efter vinklar där skurkarna kan se dig prata med polisen, och detta kan informera dina nästa beslut.

As Dusk Falls utmärker sig till stor del i sina lugnare stunder. Några av de bästa scenerna i hela spelet involverar ofta lite mer än ett par karaktärer som har enkla konversationer.

Därmed inte sagt att historien är perfekt. Trots att man fokuserar på en grundad berättelse om två familjer, har As Dusk Falls sina ögonblick och intrig vändningar som känns som att de lagts till bara för att ha några tunga vändningar. Även om de tystare stunderna och en-mot-en-konversationerna är fantastiska, känns vissa av handlings slagen ganska konstruerade, och det finns ett ganska antal ögonblick då jag började ifrågasätta motiven för dessa annars väldefinierade karaktärer eftersom valet de gjorde kändes. ganska ur karaktär.

Stilistiskt har As Dusk Falls en cool look. Med vad som ser ut som helt modellerade 3D-utrymmen, har As Dusk Falls karaktärer som är helt 2D. På ett sätt har spelets karaktärer en slående likhet med väl detaljerade koncept konstverk som videospel vanligtvis får i tidiga produktions stadier. Utseendet fungerar ganska bra för As Dusk Falls, och kontrasten mellan 3D-rymden och 2D-karaktärerna ser faktiskt ganska bra ut.

Nackdelen är dock att As Dusk Falls konststil inte riktigt fungerar utanför dess tysta, spända stunder. På grund av de sparsamma animationerna för karaktärerna går all känsla för bra tempo ut genom fönstret när det är en actionscen. I slutändan är As Dusk Falls ett av de spel som ser mycket bättre ut på skärm dumpar än i action.

Det som verkligen skiljer As Dusk Falls från andra narrativa äventyrsspel är styrkan i dess skådespeleri. Naturligtvis kommer du inte att få mycket i vägen för animerade ansiktsuttryck på grund av konststilen, men röst skådespeleriet, å andra sidan, är rent fenomenalt. Skickligheten hos röstskådespelarna som visas är fantastisk, och det, mer än något annat, bär den tunga tyngden av As Dusk Falls berättelse.

När det kommer till att faktiskt spela As Dusk Falls blir en sak dock klar: Interior Nights vill att alla som spelar spelet ska kunna avsluta det. Med en hel del kontroll alternativ när du spelar spelet kan As Dusk Falls spelas med ett tangentbord, en mus, en kontroller, eller om du spelar multiplayer, till och med en smartphone. Efter att ha spelat igenom spelet med bara musen kan hela spelet spelas med en hand.

När det gäller gameplay är As Dusk Falls en vidareutveckling av Telltales klassiska peka-och-klicka-formel från spel som The Walking Dead eller The Wolf Among Us. Intressant nog finns det inte ens några sektioner där du får gå runt och utforska din omgivning. Det mesta du faktiskt får när det gäller spel är mer besläktat med ett peka-och-klicka-spel med dolda föremål, med några snabba händelser för åtgärder som ser ut som att de faktiskt kan kräva en viss ansträngning.

Generellt sett spelas As Dusk Falls – åtminstone när du spelar med en mus – med bara en hand. Det finns inte mycket i vägen för komplexitet här; du kan klicka på val, klicka på dialog alternativen, klicka på objekt, och under snabba händelser snurrar du musen medurs eller moturs, du mosar vänsterklicken och du sveper i vissa riktningar.

Det är värt att notera att spelarvalet är en ganska stor sak i As Dusk Falls. Du gör ständigt val för alla olika karaktärer du spelar, och de val du gör i en bit av berättelsen får påtagliga effekter i en annan bit. Valaspekten har gjorts ganska bra, och det finns till och med en hel del omspelbarhet som uppmuntras tack vare de förgrenade vägarna som historien kan ta. Mellan dess kapitel visar As Dusk Falls dig till och med ett flödesschema över de val du gjort, och hur dina val stod sig mot andra spelare som var på samma väg. Tack och lov visar flödesschemat inga spoilers.

Ärligt talat, As Dusk Falls är en ganska tuff försäljning. Det är prissatt ganska högre än det typiska indie-berättande äventyrsspelet, och även om produktionsvärdena definitivt finns där när det kommer till vissa aspekter, klarar inte andra aspekter, som några av actionscenerna och spelet, jobbet med att hålla uppe spel på deras axlar. Eftersom Dusk Falls känns som ett av de spel som slutar med att vara det perfekta argumentet till förmån för en prenumerationstjänst som Xbox Game Pass. Det kommer att bli svårt att övertyga folk att köpa in sig i ett spel som de flesta bara skulle spela igenom en gång, speciellt med spelets prislapp på $30. Med Game Pass blir det dock en enkel rekommendation, tack vare dess intressanta berättelse, genomtänkta karaktärer och fenomenala tempo. Jag önskar bara att spelet involverade mer än förenklade snabba händelser.

6.5 / 10 Recensent
Användare (1 rösta) {{ reviewsOverall }} / 10

/ 10