5
/10
16 mars, 2021

För några år sedan längtade plattformsspelare efter nya Mega Man-inspirerade spel, eftersom Capcom ignorerade franchisen vid den tiden. Det var detta som fick Mighty No. 9’s Kickstarter och andra titlar som den stora Azure Striker Gunvolt att stiga till framträdande.

Efter en utökad tid i Early Access har utvecklaren Batterystaple Games tagit 20XX, en Mega Man X-inspirerad roguelike till PS4, Xbox One och Nintendo Switch.

Spelet kontrollerar bra, ser trevligt ut och är kul i korta skurar, särskilt på Nintendo Switch, jag kom till slut ut att känna mig överväldigad. Bristfällig processgenerering och några tekniska problem hindrade upplevelsen för mig, men det här spelet borde inte ha några problem att städa den hardcore Mega Man-fanbasen tills de får tag på Mega Man X Legacy Collection och Mega Man 11 senare i år.

20XX bär sin inspiration stolt på ärmen i stort sett alla aspekter av spelet. Dess historia är relativt standard – onda robotar har tagit över! Detta gör att Nina, inspirerad av X, och Ace, den svärdsvängande nollaktiga karaktären, går på jakt efter att stoppa dem med hjälp av två Dr. Light och Dr. Wily inspirerade forskare. Som med de flesta roguelikes och plattformsspelare i retrostil tar handlingen baksätet, även om detta inte var en betydande fråga. Estetiskt, medan det är enkelt ser 20XX rent ut med åtgärder som flyter smidigt.

Spelets soundtrack är också utmärkt och hjälper till att ge den högoktanahastighet som vanligtvis är instillerad av musiken i Mega Man och Mega Man X-serien. Spelets presentation blir tyvärr inte obefläckad. Lasttiderna var ovanligt långa, särskilt i handhållet läge på Nintendo Switch, vilket stör roguelikes snabba karaktär. 20XX lyckades också släpa på några av spelets galna stunder, oavsett om chefen exploderade eller processgenerationen bara packade för mycket på skärmen samtidigt.

20XX spelar ganska lik Mega Man X, så fans av den serien borde inte ha några problem att hoppa in. Nina, som X, kan hoppa och skjuta antingen ett vanligt eller laddat skott, medan Ace svänger sitt svärd som den ständigt populära Zero to hack sin väg genom fiender. Jag slutade spela som Ace mer, eftersom striden på nära håll kändes mycket mer tillfredsställande och intensiv, särskilt mot spelets chefer, som alla var designade på spännande sätt.

I klassisk Mega Man-stil ger döda en chef spelarna ett vapen, men man kan välja att plocka upp en mindre förstoring, som ökad hälsa eller hastighet istället. Eftersom 20XX är en roguelike kommer spelarna att göra detta flera gånger i fem etapper med procedurgenererade fiender och layouter och hitta Soul Chips längs vägen för att köpa permanenta uppgraderingar för sina karaktärer.

Precis som med andra roguelikes är den beprövade gameplay-slingan att gå in igen och igen med olika och förbättrade byggnader närvarande och lika glädjande här. Att kombinera dessa häftklamrar av roguelikes med Mega Man-formeln fungerar förvånansvärt bra och får mig att komma tillbaka först eftersom 20XX ursprungligen kändes givande att spela. Det betyder att det ska fungera överraskande bra som en handhållen titel för de flesta, nämligen Mega Man-fans. Tyvärr är 20XX besviken av ett avgörande element: dess procedurgenerering.

De första par timmarna av spelet var engagerande, men sedan började saker och ting upprepa sig om och om igen alldeles för mycket. Medan vissa skulle jämföra detta argument mot roguelikes i allmänhet, är jag vanligtvis ett fan av genren, så min frustration här var uppror. 20XX verkade inte ha tillräckligt med variation i sina generationer. Vissa spel väljer att slumpmässigt placera förinställt rum för spelare att tackla, men det verkar inte vara fallet här.

Efter några timmar såg jag samma nivålayout upprepa sig i back-to-back-körningar, och med bara fem nivåer och sex bossar att ställa in som bakgrund, stod detta ut som en öm tumme. På grund av att de genererades procedurellt hade denna nivålayout inte heller den snäva och geniala nivådesignen som vanligtvis gör Mega Man-titlarna roliga att spela. När jag fick tillräckligt med Soul Chips, och alla de permanenta uppgraderingarna plockades ut, torkade kul och spelarmotivation i 20XX.

På andra sidan spektrumet skapade procedurgenerationen också ibland nivålayouter som var alldeles för löjliga, med fruktansvärt placerade försvinnande plattformar, spikar, gropar och lasrar för att skapa etapper som var nästan omöjliga att navigera och potentiellt kunde avsluta en fantastisk körning . Det här är extrema bättre roguelikes kan finjustera, men det är tyvärr inte fallet här

Utanför huvudkörningarna har 20XX också co-op och veckovisa leaderboard-utmaningar i körningar byggda från slumpmässigt genererade nivåfrön. Dessa borde fungera som en trevlig distraktion för de flesta, och att spela ett Mega Man-stilspel i samarbete känns unikt. Det här kommer troligen att vara de aspekter av 20XX som jag återvänder till mest, även om de till slut kan slitna sitt välkomnande.

Om de procedurgenererade nivåerna var bättre skulle jag rekommendera 20XX helhjärtat till vem som helst, men med hur det för närvarande fungerar kan jag bara rekommendera det till Mega Man-fans som behöver klia repad.

20XX är ett spel som kontrollerar snyggt och säkert kändes nödvändigt och relevant tillbaka när det kom till Early Access 2014, men slutar att känna sig överväldigande 2018 och nu känns det som ett stort besvikelse på Nintendo Switch ångrar lite att jag köpte det.

5 / 10 Recensent

/ 10